Politička kvadratura kruga
Srbija treba da se vrati na
nasleđe prokaženog Ustava iz 1974. i da proklamuje kontinuitet sa republikom
stvorenom u antifašističkom ratu
Piše: Bruno Đurđević
Iznenađeni smo jasnoćom i
odlučnošću desnog pozicioniranja opozicionog Saveza za Srbiju. To nije prvi put
da građanska scena ostaje iznenađena. Slično je bilo 6. oktobra 2000, kada je
Koštunica visoko istakao očuvanje tekovina Miloševićevog režima kao prioritet u
odnosu na proklamovane ciljeve od prethodnog dana. Pa onda kada je Tadić
okrenuo Demokratsku stranku i uključio je u Koštuničin glavni tok. Pa kada je
prononsirani nacionalista Nikolić dobio predsedničke izbore i otvorio put za
sadašnji autoritarni poredak. Konačno, kada je Đilas posle dugog ćutanja
objavio savez na dokazano gubitničkim ideološkim pozicijama, a Lutovac mu
pridružio Demokratsku stranku.
PUN KRUG OPOZICIJE: Opoziciona
politička scena je za jedan naprednjački mandat okrenula pun krug. Januara
2014, uoči predsedničkih izbora, Đilas je nagovestio moguć zaokret s Tadićevog
političkog kursa, na šta je dojučerašnji predsednik DS-a odgovorio paničnim
cepanjem stranke kako bi se sprečilo njeno skretanje s pravovernog kursa borbe
za Kosovo. Četiri i po godine kasnije, jula 2018, Đilas formira savez pod
parolom “Kosovo je Srbija”. Da ironija bude veća, upravo se Tadić pominje kao
glavni potencijalni partner Saše Jankovića u formiranju alternativne opozicione
koalicije koja, nasuprot Đilasovom savezu, gravitira priznanju realnosti na
Kosovu.
Dok nas nacionalistički program
iznenađuje svojom vitalnošću i sposobnošću da se reprodukuje uvek u novom obličju
i s novim akterima, ali s nepromenjenom strateškom vizijom države i društva i
stabilnom većinskom podrškom, dotle alternativa tavori na margini političke
scene. U početku su bili reformisti i UJDI, koji su nestali sa raspadom
Jugoslavije, otvarajući put za Građanski savez. On se utopio u DS u trenutku
kada je Đinđić u sukobu s nacionalistima prihvaćen kao autentičan građanski
lider. Uskrsnuo je kao LDP kada je Tadić odveo DS sa Đinđićevog puta. Sve vreme
na ovoj strani bio je i LSV, da bi se zajedno sa LDP-om izgubio u blatu
korupcije. Samo kada su imale harizmatične lidere poput Ivana Đurića ili
Čedomira Jovanovića, građanske snage su mogle da prebace cenzus. Pod vođstvom
Vesne Pešić bile su im, međutim, neophodne koalicije da bi uopšte opstale na
sceni.
Program građanskih snaga u svim
njihovim obličjima uvek je isti. On podrazumeva demokratsku državu zasnovanu na
društvenom ugovoru građana umesto na njihovoj nacionalnoj pripadnosti. Očekivanja
da će nacija, umorna od stalno istih konflikata u koje je uvlači dominantna
politička matrica, konačno doći do preumljenja i prihvatiti građanski program
ne samo da ostaju neispunjena već konflikti upravo učvršćuju inat i upornost s
kojim se nacija te dominantne matrice drži. Događa se, u stvari, da suočeni s
nemogućnošću ostvarenja svojih ciljeva, većinski nacionalisti teže kompromisu
sa svojim neprijateljskim okruženjem. Upravo u trenucima kompromisa najjača je
represija i hajka na one koji izvorno drugačije misle.
POSTAVLJA SE PITANJE POSTOJI LI NEKI POLITIČKI PUT ZA
SAMOG JANKOVIĆA, ALI I ZA SVE DEMOKRATSKI OPREDELJENE GRAĐANE SRBIJE KOJI BI
IZMEĐU STALNO ISTOG NACIONALISTIČKOG MEJNSTRIMA I STALNO MARGINALNE GRAĐANSKE
OPCIJE VODIO KA OBNOVI DEMOKRATSKOG PORETKA I IZLASKU IZ TRI DECENIJE DUGOG
BAULJANJA ZEMLJE NA CIVILIZACIJSKOM RUBU
Građansku opciju danas zastupa
Saša Janković. Ne toliko sopstvenim političkim stavovima, jer to su stavovi
jednog nacionalno pravovernog konzervativca, koliko dejstvom svojih pristalica,
koje uglavnom dolaze s građanskog pola, i zračenjem same političke pozicije
koju je zauzeo, Janković je, hteo ne hteo, postao građanski lider. Određena
evolucija njegovih političkih uverenja evidentna je u odnosu na trenutak
stupanja na političku scenu. Izgubilo se traženje oslonca u patriotskim
stereotipima, dok je, sa druge strane, otvorena tema Kosova i potrebe da se
prihvati realnost.
Janković ima politički kapital sa
prethodnih predsedničkih izbora. Postoji rizik da se taj kapital istopi. Na to
će najviše uticati politički program ili, preciznije rečeno, ideološka
platforma s kojom će Janković pre ili kasnije morati da istupi kako bi parirao
artikulisanom stavu Đilasovog Saveza za Srbiju. Janković već godinu i više od
početka političkog delovanja okleva da se jasno politički izjasni, i dobro je
što je tako jer njegovo izjašnjavanje pre godinu dana ne bi bilo isto kao što
bi moglo da bude danas. Ali do njega će neminovno doći.
GRAĐANSKA OP(OZI)CIJA: Janković je
jednom izašao iz udobnosti pozicije unutar nacionalnog mejnstrima i bilo bi
besmisleno da se na tu poziciju vrati. To bi ga ostavilo i bez političke
organizacije koju nastoji da izgradi. Sa druge strane, zauzimanje građanske
pozicije upražnjene padom Jovanovića i Čanka siguran je put ka tradicionalnom
rejtingu građanske opcije na ivici cenzusa i političke margine.
Postavlja se pitanje postoji li
neki politički put za samog Jankovića, ali i za sve demokratski opredeljene
građane Srbije koji bi između stalno istog nacionalističkog mejnstrima i stalno
marginalne građanske opcije vodio ka obnovi demokratskog poretka i izlasku iz
tri decenije dugog bauljanja zemlje na civilizacijskom rubu.
JUGOSLOVENSKI KOMONVELT SA JEDINSTVENOM EKONOMIJOM,
KULTUROM, SAOBRAĆAJNIM VEZAMA, POVEZAN JEDINSTVENIM SRPSKOHRVATSKIM JEZIKOM KAO
LINGUA FRANCA, OČIGLEDNO POSTOJI, UPRKOS SVIM NASTOJANJIMA DA SE IGNORIŠE I
ONEMOGUĆI
Takav put postoji. Srbija je
investirala 20. vek i ogromne žrtve u stvaranje Jugoslavije i dva puta je
doživela katastrofalan neuspeh koji je rezultirao krvavim raspadom zemlje. Oba
puta, i tridesetih i osamdesetih godina, Srbija je reagovala na ogromnu traumu
neuspeha Jugoslavije tako što je stala na srpsko stanovište, formulišući
ideologiju srpskog ekskluzivizma. Politika vođena u inat protivnicima završila
je, kao svaki inat, oba puta u tragediji. Prvi put Srbija se izvukla iz inata zahvaljujući
alternativnom komunističkom projektu obnove Jugoslavije. Druga epizoda politike
inata još uvek traje i ne vidi joj se kraj.
Jugoslovenski projekat da se
srodne i slične nacije udruže u jedinstvenu državu nije uspeo. Jugoslovenske
nacije postoje kao zasebne od početaka istorije i očigledno im je suđeno da
takve i ostanu. Sa druge strane, jugoslovenski komonvelt sa jedinstvenom ekonomijom,
kulturom, saobraćajnim vezama, povezan jedinstvenim srpskohrvatskim jezikom kao
lingua franca, očigledno postoji, uprkos svim nastojanjima da se ignoriše i
onemogući.
Budući da stvari tako stoje,
svaki politički projekat koji se zasniva na ideji o srpskom ekskluzivizmu
osuđen je na lagano propadanje. Sa druge strane, ona politička inicijativa koja
uspe da prepozna realnost egzistencije Srbije u jugoslovenskom kontekstu ima
potencijal da zemlju polako izvede sa stranputice kojom se trideset godina
kreće.
Srbija treba da se vrati na
nasleđe prokaženog Ustava iz 1974. i da proklamuje kontinuitet sa republikom
stvorenom u antifašističkom ratu, koja je tim ustavom faktički postala suverena
država i kojoj je zaključkom Badanterove komisije 1991. priznata nezavisnost.
Takva Srbija ne teži da uspostavi državu u etničkim granicama, pa nema
pretenzije i ne osporava integritet drugih jugoslovenskih država. Sa druge
strane, ona ne prihvata promenu granica i etnički motivisanu secesiju Kosova i
teži da se s Kosovom u budućnosti ponovo ujedini, prihvatajući model dve
Nemačke kao privremeno rešenje.
Novi magazin br. 380, 9. avgust 2018.
PODRŽITE
NAŠ RAD TAKO ŠTO ĆETE OTVORITI NEKU REKLAMU!
HVALA
VAM :)
Comments
Post a Comment