Opozicija
Nije lako razumeti zašto bi opozicija
nudila program koji su naprednjaci napustili jer s njim nisu mogli da dođu na
vlast i na njoj ostanu. Sada bi oni, recimo demokrate, čiji su program preuzeli
naprednjaci, da se vrate na vlast naprednjačkim programom. Možda je to program
čije vreme dolazi? Razmotrimo nekoliko tačaka.
O EU – sačekati da se vidi šta će s njom i
s NATO savezom biti. To je praktično odustajanje od približavanja Evropskoj
uniji. O tome da bi čekanje moglo da se oduži, da i ne govorimo. Koja je korist
od toga?
Ako to dobro razumem, to je zbog kosovske
politike. Pregovori s kosovskim Albancima bi se nastavili u skladu sa Ustavom, Rezolucijom
1244 i međunarodnim pravom. To sve ne ide jedno sa drugim. Naime, po Ustavu je
Kosovo srpska pokrajina, što je, tvrdi se, u skladu sa Rezolucijom 1244 i međunarodnim
pravom. Međutim, Međunarodni sud pravde je presudio da nezavisnost Kosova nije
u neskladu sa rezolucijom 1244. Kako je taj sud nadležan da tumači međunarodno
pravo, teško je u međunarodnom pravu tražiti uporište za rešenje u srpskom Ustavu.
Može se reći da Međunarodni sud tumači, ali Savet bezbednosti odlučuje. Što je
tačno.
Što upućuje na stav da je potrebno sačekati
dok o statusu Kosova ne bude odlučivala Rusija jer uglavnom od njenog glasa
zavisi da li će Kosovo biti primljeno u Ujedinjene nacije. A ako se ne teži
članstvu u EU, pregovori sa kosovskim vlastima mogu da traju upravo dok Rusija
ne ojača dovoljno ili se EU i NATO raspadnu, pa se onda naprosto na Kosovo
primeni srpski Ustav.
Politički posmatrano, računa se,
pretpostavljam, da bi u, recimo, sledećih godinu dana moglo da dođe do
raspisivanja referenduma o Briselskom sporazumu o normalizaciji, gde Srbija ne
bi priznala Kosovo, ali se ne bi protivila, pre svega, njegovom učlanjenju u
Ujedinjene nacije. Opozicija bi, ako to dobro razumem, bila protiv održavanja
tog referenduma i za njegov bojkot ili za glasanje protiv.
NIJE LAKO RAZUMETI ZAŠTO BI OPOZICIJA NUDILA PROGRAM KOJI SU NAPREDNJACI NAPUSTILI JER S NJIM NISU MOGLI DA DOĐU NA VLAST I NA NJOJ OSTANU
Ako je tako, onda je reč o opozicionom
programu i o političkim nadama koje zavise od propasti dogovora sa Kosovom. Sve
ostalo je sekundarno u odnosu na to. Kako je opozicija došla na taj stav koji
su naprednjaci napustili, a demokrate nisu, bar verbalno, prihvatile ni u
vremena kada nezavisnost Kosova nije čak ni bila neminovna? Teško je videti da
će se s takvim stavom dobiti podrška bilo na referendumu bilo na izborima.
O nacionalnim resursima i jeftinoj radnoj
snazi – nema prodaje prvih i nema stranih ulaganja koji bi da koriste drugo.
Šta su nacionalni resursi? Recimo da su to
oni koje bi trebalo nacionalizovati jer će tako biti najefikasnije
upotrebljeni. Na primer? Primeri bi morali biti ne naprosto preduzeća u
državnom vlasništvu već ona koja bi trebalo da budu u državnom vlasništvu. Koja
su to? Jedan primer bi mogla da bude Naftna industrija u meri u kojoj je reč o
vlasništvu nad izvorima nafte i gasa i ako se želi monopol na preradu i
snabdevanje. Ukoliko se ovo drugo ne želi, kao što i ne bi trebalo, ostaje samo
prvo. To bi podrazumevalo da se nacionalizuju nafta i gas i da se ukinu svi
elementi monopola na preradu i distribuciju.
Slično bi bilo i sa svim drugim nacionalnim
resursima. Njih, uostalom, u prerađivačkoj industriji i nema. Čak i kada je reč
o proizvodnji energije, nema nikakvog razloga zašto bi, recimo, elektrana
trebalo da bude u državnom vlasništvu. Uzmimo da neko želi da izgradi novu
elektranu, zašto bi to bio nacionalni resurs? U uslugama, takođe, nema mnogo
nacionalnih resursa. Može biti da glasači imaju više poverenje u državno, a ne
u privatno preduzeće ili ustanovu, ali to nije zato što je reč nacionalnom
dobru.
Kod toga se čini da se opozicija priklanja
rešenju da je sve u profesionalnom menadžmentu. U Jugoslaviji je bilo
zagovornika oslanjanja na takozvano tržište menadžerima. Problema s tim ima mnogo.
Pre svega zato što je to oskudno tržište, oskudno ponudom menadžera. Moglo bi
da se internacionalizuje, ali to bi za vlasnika, državu, moglo da bude skupo.
Dodatni problem je što bi menadžment donosio odluke o ulaganjima, gde bi država
kao vlasnik pokrivala eventualne gubitke iz poreza jer ne bi mogla da
bankrotira i prodaje imovinu pošto bi je prodavala sama sebi. To ne iscrpljuje
probleme, ali ovo je kratak napis.
Konačno, radna snaga je jeftina jer je
ukupna produktivnost niska i ima mnogo nezaposlenih. Ukoliko bi se plate u
privatnom sektoru povećale, recimo tamo gde su vlasnici građani Srbije, morala
bi da se značajno ograniči konkurencija i da se ograniči spoljna trgovina. Prvo,
da bi se obezbedila monopolska profitabilnost, a drugo, da bi se održao
spoljnotrgovinski bilans. Jasno je da bi eventualni efekti na povećanje realnih
zarada bili relativno kratkoročni.
Ukoliko se pak samo misli na to da bi
domaći preduzetnici plaćali radnike bolje od stranih ili da bi domaći
preduzetnici ulagali u produktivnije aktivnosti nego strani, to nema mnogo
smisla, a još manje empirijskih potvrda.
Možda se zaista može pobediti na izborima
sa ovakvim programom, politika je to.
Novi magazin br. 378, 26. jul 2018.
DA BISTE PODRZALI OBJAVLJIVANJE OVIH
SJAJNIH TEKSTOVA, MOLIMO VAS DA KLIKNETE NA NEKU REKLAMU NA STRANI!
Comments
Post a Comment