Nacija je poslednji azil za neuspešne
Intervju Kokan Mladenović
Nema zastajanja, odmah
nakon Sterijinog pozorja i velikog uspeha predstave “Jami distrikt” koja je
nagrađena sa ukupno sedam nagrada, reditelj Kokan Mladenović radi u Banjaluci,
gde režira Romčevićevu “Karolinu Nojber” a zatičemo ga u Bitolju u Makedoniji,
gde radi “političku satiru na nacionalne grandomanije”, predstavu “No(je)vu
Makedoniju”... O svemu tome i još ponečemu, sa Kokanom Mladenovićem razgovarala
je Gordana Nonin
Foto: Branko Lučić
Bila je to velika pobeda nezavisne produkcije jer je Jami
distrikt prva garažna predstava koja je nagrađena visokim priznanjima.
Ukupno sedam nagrada na ovogodišnjem 63. Sterijinom pozorju u Novom Sadu: za najbolju predstavu, za tekst Mileni Bogavac, za
režiju Kokanu Mladenoviću, za glumu Jeleni Graovac i Nini Nešković, Ivani
Nestorović za kostimografiju, a Isidori Simjanović pripala je nagrada iz fonda Darinka
Dara Čalenić za najbolju mladu glumicu.
Sagovornik Novog
magazina već je nekoliko puta dobio Sterijinu nagradu, ali nikad do ovogodišnjeg festivala ona nije
bila za režiju, uključujući i prošlu godinu kad je žiri na volšeban način
izbegao da nagradi predstavu Na Drini ćuprija tako što nikom nije dodelio
ovu važnu nagradu. Ove godine žiri ne samo da prvi put dodeljuje nagradu za
režiju Kokanu Mladenoviću već i za predstavu bez unapred napisanog dramskog
teksta. Jer, u ovoj predstavi tekst je rezultat jednog ozbiljnog, dubinskog
istraživačkog rada tokom same predstave, a da je on vrhunski, u svom finalnom
izdanju pred publikom, potvrđuje i nagrada Mileni Bogavac. Polazeći od činjenice da je nacija konstrukt i
pojam izmišljen u 19. veku, Jamo distrikt postavlja pitanje: kako je tom
devetnaestovekovnom izumu pošlo za rukom da izgleda kao da je tu bio oduvek. U
predstavi nacija koja dokaže da je evoluirala direktno od majmuna dobija
nagradnu vožnju u lunaparku istorije.
Stigli ste u Bitolj na dan kad su Grčka i
Makedonija potpisale sporazum kojim se rešava višedecenijski sukob oko
zvaničnog imena Makedonije i prema kojem će se ona odsad zvati Severna
Makedonija. Kakva vas je atmosfera dočekala?
Očigledno je da nova politička klima u Makedoniji omogućuje raskid
s nacionalnom grandomanijom, falsifikovanjem istorije i svim onim nerazumnim
projektima koji su, kao taoce svojih sumanutih istorijskih zamisli, držali
čitavo stanovništvo ove zemlje. Stiče se utisak rasterećenosti i optimizma.
Jedna velika trauma je završena i zemlja se sprema za ubrzani napredak. Bilo bi
lepo kad bismo i mi našli snage da jednom za svagda završimo svoje istorijsko
lutanje, miniramo i srušimo temelje Velike Srbije i svih ostalih opasnih
megalomanija koje su uništile generacije ljudi na ovim prostorima i koje još
uvek služe za manipulisanje najvećim delom nacionalnog bića. Projekat Skoplje
2014, koji nove makedonske vlasti upravo napuštaju i razgrađuju, bio je
otelotvorenje jedne patološke zamisli, vidljivo i opipljivo. Projekat Velika
Srbija, zamišljen odavno u bolesnim umovima nacionalnih predvodnika,
realizovan kad god se i gde god se to moglo, uz mnogo krvi, velikih parola i
još većih poraza, nema grandiozne fasade i farsične spomenike koje treba
rušiti. Njegovi temelji su duboko u kompleksima našeg nacionalnog bića, u našoj
crkvi, u Akademiji nauka, u našim sramotnim udžbenicima istorije, u
našoj upropašćenoj medijskoj sferi, u našoj nacional-ulizičkoj kulturi i time
će rušenje te strašne građevine biti bolnije, uz mnogo prašine, znoja i suza.
KULTURA JE PROGNANA SA
JAVNE SCENE, MARGINALIZOVANA U MEDIJIMA, MINIMALIZOVANA U SISTEMU OBRAZOVANJA,
A NA NJENO MESTO NAHRUPILA JE ZAGLUŠUJUĆA VEĆINA SASTAVLJENA OD SVEPRISUTNIH
POLITIČARA, ESTRADNIH ZVEZDA, KRIMINALACA I NEZAOBILAZNO POPULARNIH UČESNIKA
RIJALITI-PROGRAMA
Velike, burne rasprave oko imena Makedonije
traju još od raspada Jugoslavije pre 27 godina. Već i sam naslov predstave koju
radite sada u Bitolju – No(je)va Makedonija nagoveštava da se u njoj
bavite upravo temom hoće li se Makedonija izvući iz kandži balkanskih
nacionalnih trvenja. O čemu je zapravo reč?
Predstava No(je)va Makedonija politička je satira koja kao
predmet svoje poruge ima upravo nove nacionalne mitove i političku
grandomaniju. Nakon što je uspešno završeno falsifikovanje istorije jedne
zemlje i nakon što su pozlaćene Potemkinove fasade antičke Makedonije,
pronalazi se pergament u kojem ispred naziva starozavetne planine Ararat
stoji jedan čudan znak koji se može čitati kao Š, što omogućuje kovanicu
Šararat, tačnije Šara, a logičan niz nelogičnog povezivanja
dovešće lidere nacije u situaciju da na osnovu naučnog dokaza mogu da
pomere istoriju svoje zemlje desetak milenijuma unazad, dokazujući da je upravo
Šar-planina mesto na kojem se nasukala Nojeva barka i da je
celokupno rasejanje čovečanstva nakon Velikog potopa počelo upravo u
Makedoniji. Kako odoleti ovakvom izazovu? Kako ne započeti još jednu vožnju na
ringišpilu nacionalne ludosti?
SVE JE VIŠE ONIH KOJI TAJ
OTUŽNI NEDOSTATAK JA SAKRIVAJU IZA NACIONALNOG MI, IZA GRUPE KOJA SE DERE A NE
GOVORI, KOJA AGITUJE A NE MISLI, KOJA VERUJE A NE SUMNJA, KOJA SE HRANI
MITOVIMA A NE ARGUMENTIMA, KOJA, UOSTALOM, POKUŠAVA DA OSTVARI NACIONALNI
TRIJUMF UDRUŽUJUĆI INDIVIDUALNE PORAZE
Sve ovo su odlični preduslovi za nastanak jedne oštre satire koja
će, koristeći satirički spoj Aristofana i Brehta, ogoliti mehanizme
manipulacije poreklom i značajem jednog naroda. Sama činjenica da je Narodni
teatar u Bitolju spreman da se uhvati ukoštac sa ovakvim izazovom pokazuje
jednu visoku umetničku svest i hrabrost i na najbolji način detektuje novu
kulturnu klimu u Makedoniji. Samo ozbiljni narodi mogu sebi da se smeju u lice,
bespoštedno i na sav glas.
I predstava Jami distrikt problematizuje
pitanja nacije i nacionalnih država, u hi-tech svetu 21. veka. Jesu li
nam u eri interneta, veštačke inteligencije i savremene medicine još uvek
potrebne stare dobre nacije?
Duboko verujem da je nacija poslednji azil za neuspešne. Kad ne
napravite ništa od svog života, kad vaša individualnost nije dovoljna da
ostvari vašu ličnost, onda je idealno ući u tor nacionalnog i definisati se kao
Srbin, Hrvat, Bošnjak, Albanac... Sve je više onih koji taj otužni nedostatak Ja
sakrivaju iza nacionalnog Mi, iza grupe koja se dere a ne govori, koja
agituje a ne misli, koja veruje a ne sumnja, koja se hrani mitovima a ne
argumentima, koja, uostalom, pokušava da ostvari nacionalni trijumf udružujući
individualne poraze. Predstaviti nešto što niste mogli da izaberete i na šta
niste mogli da utičete, kao što je rasa, narod u kojem ćete se roditi ili
većinska religija kojoj pripada vaš narod, kao najznačajnije dostignuće
sopstvenog života, pokazuje da nije ni bilo potrebe rađati se, a kamoli živeti.
Jeste za ponos biti belac, Srbin, pravoslavac. To ste postali rođenjem
ili u prvim danima svog života. A šta ćemo sa ostatkom tog istog života?
Jami distrikt je rugalica o budućem ratu, pozorišno
podsećanje na sve ono što su balkanski narodi mogli da promene nakon
krvoprolića devedesetih, a nisu, i upozorenje šta će nam se dogoditi ako
nastavimo nesuočavanje sa sopstvenim udelom u nesreći, ponavljanje istih
obrazaca mržnje i našu sklonost da budemo manipulisani i postrojeni za sledeće
krvoproliće.
DANAŠNJE POZORIŠTE MORA
DA ISKORAČI IZ ZONE UDOBNOSTI, MORA DA PREISPITA SMISAO SVOG POSTOJANJA I
PORUŠI PREVAZIĐENE MODELE PO KOJIMA FUNKCIONIŠE. MORA DA ODBACI MALOGRAĐANSKU
UDOBNOST PRISUTNU U VEĆINI POZORIŠNIH KUĆA, SVEOPŠTU ESTRADIZACIJU I JURNJAVU
ZA NOVCEM I POPULARNOŠĆU I POSTANE ISTINSKI KOREKTIV DRUŠTVA U KOJEM NASTAJE I
SVETA U KOJEM ŽIVIMO
Predstava je premijerno izvedena u Tink
Tenk studiju u Novom Sadu i predstavljala je koprodukciju i sa, pored
Firčijevog studija, Bitef teatrom, Centrom za kulturu Tivat i
Festivalom MASZK iz Segedina. Regionalne snage udružile su se kako bi
nastala ova predstava. Da li je to recept za današnje pozorište?
Današnje pozorište mora da iskorači iz zone udobnosti, mora da
preispita smisao svog postojanja i poruši prevaziđene modele po kojima
funkcioniše. Mora da odbaci malograđansku udobnost prisutnu u većini pozorišnih
kuća, sveopštu estradizaciju i jurnjavu za novcem i popularnošću i postane
istinski korektiv društva u kojem nastaje i sveta u kojem živimo. Predstava Jami
distrikt nastala je iz nužnosti da progovorimo o obrascima manipulacije
fenomenom nacije, govoru mržnje i ratnohuškačkim pokličima koji se iznova čuju
na prostoru Srbije, Bosne i Hrvatske, a identični su onom modelu ponašanja koji
je prostor u kojem živimo odveo u krvoproliće. Ona je alarm koji treba da
naruši neprijatnu tišinu kojom klizimo u katastrofu. Kad znate šta hoćete da
radite i zašto, kada vaše umetničko biće reaguje na svoje vreme i njegove
devijacije, onda nije teško okupiti kreativnu ekipu, pronaći odlične glumce i
organizovati produkciju predstave. Koproducentski tim naše predstave, kao i sva
ona mesta i države u regionu u kojima smo nastupali, daju nam nadu da na ovim
prostorima još ima hrabrosti i zdrave pameti i da, na sreću, još uvek postoje
oni koji znaju da je bolje da frontalno nastupimo protiv zla nego da pustimo da
nas zlo pošalje na front.
Za uloge u Jami distriktu nagrađene su
glumice Jelena Graovac i Nina Nešković, a za najbolju mladu glumicu proglašena
je Isidora Simijonović. Nakon uručenja nagrada izjavili ste da ste upravo zbog
njih srećni jer njima nagrada dolazi u pravom trenutku?
Isidora, Jelena i Nina su već sada tri izuzetne glumice. Jami
distrikta u ovakvom obliku ne bi bilo da nije bilo njihovog ogromnog
kreativnog doprinosa, bespoštednog kopanja po sebi i spremnosti na iznurujući
rad na predstavi koja je nastajala gotovo u gerilskim uslovima. Nagrade
Sterijinog pozorja dolaze u idealnom trenutku njihovih karijera. Tu su da
promovišu sve njihove kvalitete i usmere pažnju pozorišne javnosti na njihove
talente, ali i da ih ohrabre da istraju u bavljenju posvećenim teatrom jer će
ih sa svih strana napadati šarene laže jeftinog pozorišta, televizijskih
sapunica i svakojake estrade. Naravno, pitanje našeg naopakog sistema vrednosti
je – kako je moguće da tri ovakve glumice nemaju stalni angažman i kako to da
se naši teatri, zagušeni lošim i partijskim kadriranjem, ne otimaju da ih
dovedu u svoje ansamble?
Radite svuda u regionu, šta vam govore
neposredni saradnici u vašim projektima s kojima provodite mnogo vremena?
Možete li nam iz te perspektive reći kako vam u današnjem trenutku izgleda
saradnja među umetnicima i da li je situacija sa urušavanjem vrednosti slična u
svim krajevima?
Svi valjani pozorišni ljudi u regionu imaju isto osećanje teskobe u
zemljama u kojima žive. Naša su tržišta mala, naša zatvorenost velika, sistem
vrednosti podjednako uništen, a odnos prema tradiciji i budućnosti podjednako
devijantan. Kultura je prognana sa javne scene, marginalizovana u medijima,
minimalizovana u sistemu obrazovanja, a na njeno mesto nahrupila je zaglušujuća
većina sastavljena od sveprisutnih političara, estradnih zvezda, kriminalaca i
nezaobilazno popularnih učesnika rijaliti-programa. U takvom sistemu, uz
mizerna budžetska odvajanja za kulturu, gotovo da ne postoji prostor za
ozbiljna umetnička istraživanja, rizike i otkrivanje novih umetničkih formi.
Pozorišne uprave igraju na sigurno, alternativna scena se davi u nemaštini, a
dobar deo teatara upušta se u samoubilačku utrku sa najjeftinijim oblicima
zabave. S obzirom na takve okolnosti, biti deo tih internacionalnih
pozorišnih brigada predstavlja ozbiljnu privilegiju, ali vam i daje jedno
dobro osećanje da niste sami na frontu, bez obzira na to što deluje da je bitka
unapred izgubljena.
KAROLINA NOJBER ILI BITKA
ZA TEATAR
Kakva je vaša Karolina Nojber?
Centralna tema komada Nebojše Romčevića je bitka Karoline Nojber,
velike nemačke glumice iz 18. veka, za uspostavljanje ozbiljnog umetničkog
teatra, nasuprot jeftinim vašarskim zabavama i pučkom teatru koji simbolizira
najpopularniji lik toga doba – Hansvurst. Karolina Nojber je uradila izuzetno
mnogo za reformu teatra, autoritet repertoara, položaj glumaca u društvu, a na
kraju je umrla kao prosjakinja i sahranjena je, kao i svi glumci tog doba, van
groblja, tamo gde se sahranjuju lutalice, gubavci i psi. Njena sudbina je
velika metafora poraza, poraza koji i danas proživljavamo zatrpani žutim, crnim
i ostalim novinama, primitivcima koji ujedinjeni marširaju rušeći sve pred
sobom, primitivcima na vlasti koji, dodvoravajući se primitivcima koji ih
biraju, ukidaju svaki oblik ozbiljne kulture, ponižavaju znanje i obrazovanje.
Ne možete da se ne osetite kao Karolina Nojber kad budžeti za kulturu u
zemljama u kojima živimo počinju nulom. “Sve što počinje nulom, nulom i
završava. Sve što se pomnoži sa nulom, postaje nula. Dok nule odlučuju o nama –
mi smo nule”, izgovaraju glumci sa banjalučke scene u našoj predstavi, koja ne
pristaje na poniženje teatra i u kojoj glumci pale lutku Hansvursta sačinjenu
od slika današnjih bahatih primitivaca političke i medijske sfere, onako kako
je Karolina Nojber 1737. uradila u Lajpcigu da bi simbolički uništila sav
primitivizam nemačke scene. Na njenu i našu žalost, lutka je izgorela, ali su
hansvursti preživeli.
SAN ERNESTA BOŠNJAKA
U Novom Sadu je upravo završen INFANT, a u
zvaničnom programu bila je i vaša predstava Kad bi Sombor bio Holivud.
Somborski štampar i filmadžija Ernest Bošnjak, pionir kinematografije, ima san
da od Sombora napravi centar filmskih zbivanja. Svojevremeno ste povodom te
predstave izjavili da ona postavlja pitanje: Jesmo li još uvek sposobni za vizije
napretka i kolektivne snove ili je realnost ono na šta smo osuđeni, realnost u
kojoj kultura predstavlja nepotrebni zaostatak iz vremena u kojem je još bilo
sanjara i snova. Šta danas predstavlja kultura u ovoj
našoj realnosti?
San Ernesta Bošnjaka o pokretnim slikama razbio se u paramparčad u
sudaru s realnim slikama svakodnevice njegovog grada i društva koje ga je
okruživalo. I tada, kao i sada, na ceni su bili neki drugi prodavci iluzija,
oni koji nasuprot iluziji filma nude iluziju budućnosti, koji na platno naše
svakodnevice projektuju lažne slike prosperiteta i uspeha, zarađujući na našoj
želji da živimo bolje i dostojanstvenije. Ti prodavci iluzija, naoružani do zuba
stotinama ekrana i hiljadama naslovnica šarenih novina, pretvaraju svet u svoje
privatno preduzeće koje ima monopol na istinu. Zato se toliko plaše obrazovanja
i kulture, zato ih ponižavaju i marginalizuju jer je nemoguće biti obrazovan i
misliti svojom glavom, a biti uz njih, jer je nemoguće poštovati kulturu
dijaloga, kulturu života, kulturu svakodnevice, kulturu u njenom
najjezgrovitijem smislu, a biti uz njih. Da bi sakrili taj očigledni
protivprirodni blud između sebe samih i pojma kulture, oni su pristupili
podržavljenju kulturne scene. Uveli su dozvoljene teme i preporučene estetike.
Da bi dobili na autoritetu, pazarili se nekolicinu ljudi zavidnih biografija
kojima će mahati o mitinzima i proslavama. Da ne bi bili jednoumni,
režirali su svoje pobunjenike i podelili im domaće zadatke iz napredne
umetnosti. Raspisali su konkurse, oformili komisije, namerili spomenike,
uspostavili savete i tim su pozlaćenim sirom prepunili mišolovku svima onima koji
nisu bili dovoljno oprezni ili više nisu imali snage i želje da budu na drugoj
strani.
Nama ostalima preostaje da, boreći se, sačekamo Parobrod
filozofa, onaj isti brod kojim su sovjetske vlasti 1922. nasilno iselile iz
zemlje nepodobne intelektualce, filozofe, umetnike, ekonomiste, istoričare,
čisteći zemlju od pošasti drugog i drugačijeg mišljenja.
Novi magazin br. 375, 5. jul 2018.
Comments
Post a Comment