Centralna Evropa je lekcija liberalima: nemojte biti antinacionalisti
Nacionalizam
Raspad Jugoslavije hranio je verovanje da mahanje
zastavama vodi krvoproliću. Ali je to nagrizlo podršku centru i potpaljivalo
netrpeljivost zasnovanu na etnicitetu
Piše: Ivan Krastev
“Uvek sam se plašio znakova i simbola, nikada
ljudi i stvari”, napisao je rumunski pisac Mihail Sebastijan na početku već dve
hiljade godina čudesne knjige iz 1934, koja je uhvatila zagušljivu atmosferu
antisemitizma i toksičnog nacionalizma u njegovoj zemlji između dva svetska
rata. Danas se u Evropi i SAD, kako osnažuje strah od porasta nacionalizma,
mnogo priča o vraćanju 1930-ih. Ali tu je paradoks: nekoliko studija je
pokazalo da se nacionalistička stanovišta, posebno antimigrantska osećanja,
nisu promenila mnogo u poslednjih 20 godina. Ljudima je uvek bilo neprijatno sa
idejom da stranci naseljavanju njihovu zemlju.
Tako da pitanje nije
toliko odakle je nacionalizam došao već gde se krio sve ove godine. Šta je to
sada u etnonacionalizmu što okuplja glasače, a nije radilo ranije? Da li je
dovoljno ukazati na uticaj finansijske krize 2008-2010, kombinovan sa šokom
izazvanim izbegličkom krizom? Da li možda postoji drugo, manje očigledno
objašnjenje?
SAVEZ NACIONALISTA I LIBERALA OKONČAN JE
TOKOM JUGOSLOVENSKIH RATOVA. NASILAN RASPAD ZEMLJE UBEDIO JE LIBERALE DA JE
NACIONALIZAM U SAMOM SRCU TAME I DA BI FLERTOVANJE S NJIM MOGLO BITI GREŠNO.
SRPSKI VOĐA SLOBODAN MILOŠEVIĆ, BIVŠI KOMUNISTA, POSTAO JE ODVRATAN SIMBOL
NACIONALIZMA POSLE 1989.
Ranije ove godine, na
izložbi u Sofiji bugarskog umetnika Lučezara Bojadžijeva, naišao sam na
savršenu vizuelizaciju onoga što je dugo bila politički korektna verzija
evropske istorije. Naslovljena “Na odmoru”, prikazala je čuvenu statuu na
berlinskom bulevaru Unter den Linden pruskog vođe Fridriha Velikog na konju –
samo bez kralja na leđima konja. Uklanjanjem jahača, umetnik je transformisao
spomenik nacionalnom heroju u spomenik konju. Sve kompleksnosti u vezi sa
važnom, ali moralno kontroverznom ličnošću iz prošlosti odjednom su
eliminisane. U Bojadžijevljevom radu postoji dvostruka ironija, usmerena i na
one koji očekuju da vide svoje nacionalne vođe na konju i na one koji se nadaju
da će prepraviti istoriju prostim uklanjanjem kralja.
POPUNJAVANJE PRAZNINE:
Ono čega Bojadžijev možda nije svestan jeste da će, kada se istorijske vođe
sklone sa svojih konja, sadašnji politički lideri biti u iskušenju da uskoče.
To se upravo desilo u centralnoj Evropi proteklih godina. Desničarska politička
hegemonija u zemljama poput Poljske i Mađarske direktan je ishod praznine
nastale razvodom liberalizma i nacionalizma krajem 1990-ih.
Setite se kako su
nacionalisti i liberali bili saveznici u zbacivanju komunizma 1989.
Centralnoevropski liberali bili su svesni političke draži postkomunističkog
nacionalizma, pa su uradili mnogo da ga oblikuju i ublaže. Pozivanje na
nacionalističko osećanje bilo je od ključnog značaja kako mobilisati društvo
protiv komunističkih režima. Poljski pokret Solidarnost nije bio liberalan već mešovita
– socijalna i nacionalistička – koalicija koja je podržala vrednosti liberalne
demokratije.
JUGOSLOVENSKI RATOVI ONEMOGUĆILI SU
LIBERALIMA DA DEFINIŠU LIBERALIZAM BILO KAKO DRUGAČIJE OSIM KAO
ANTINACIONALIZAM. VREMENOM JE, MEĐUTIM, IZJEDNAČAVANJE LIBERALIZMA S
ANTINACIONALIZMOM DONELO NEŽELJENE POSLEDICE. NAGRIZLO JE PODRŠKU BIRAČA
LIBERALNIM PARTIJAMA, ČIME SU POSTALE POTPUNO ZAVISNE OD USPEHA EKONOMSKIH
REFORMI I LIŠENE MOĆNIH NACIONALISTIČKIH SIMBOLA
Taj savez nacionalista i
liberala okončan je tokom jugoslovenskih ratova. Nasilan raspad zemlje ubedio
je liberale da je nacionalizam u samom srcu tame i da bi flertovanje s njim
moglo biti grešno. Ti dramatični događaji utišali su nacionaliste ili ih
učinili manje glasnim – makar na neko vreme. Srpski vođa Slobodan Milošević,
bivši komunista, postao je odvratan simbol nacionalizma posle 1989. Nespremni
da dele etiketu s njim, centralno i istočnoevropski nacionalistički nastrojeni
političari, većinom čvrsti antikomunisti, utišali su se. Njihova vrsta
nacionalizma prosto nije mogla da izgovori njegovo ime.
Jugoslovenski ratovi
onemogućili su liberalima da definišu liberalizam bilo kako drugačije osim kao
antinacionalizam. Vremenom je, međutim, izjednačavanje liberalizma sa
antinacionalizmom donelo neželjene posledice. Nagrizlo je podršku birača
liberalnim partijama, čime su postale potpuno zavisne od uspeha ekonomskih
reformi i lišene moćnih nacionalističkih simbola. U međuvremenu je neobjavljeni
rat liberala i nacionalista doveo umerene nacionaliste da budu odgurnuti u
iliberalni tabor.
DA LI JE TREBALO DA SE SVI PRAVIMO NEMCI:
Primer Nemačke odigrao je ulogu. Centralno i istočnoevropski liberali želeli su
da se društva nose sa svojom prošlošću na način na koji se Nemačka nosila sa
svojom. Ali, da li je bilo realistično očekivati da ćemo posle 1989. svi
postati Nemci?
U 19. VEKU, I OPET 1970-IH I 80-IH,
LIBERALI I NACIONALISTI MOGLI SU DA OBLIKUJU ZAJEDNIČKU PLATFORMU – KOJA JE
BILA INKLUZIVNA, UKORENJENA U KULTURI INDIVIDUALNIH PRAVA I USREDIŠTENA OKO
OSEĆAJA NACIONALNOG PONOSA. DANAŠNJI CENTRALNOEVROPSKI NACIONALIZAM JE,
MEĐUTIM, SUŽEN NA ETNICIZAM, POTPALJIVAN DEMOGRAFSKIM STRAHOVIMA I NESPOKOJEM
OKO PROMENJENE ULOGE EVROPE U SVETU
Posleratna nemačka
demokratija izgrađena je na pretpostavci da nacionalizam neizbežno vodi u
nacizam. Kao rezultat, svako ispoljavanje etnonacionalizma bilo je blizu da
bude kriminalizovano – čak su i nacionalne zastave na fudbalskim utakmicama
gledane s podozrenjem. Nemački radikalni pristup nije teško razumeti, s obzirom
na izuzetnu prirodu nacističkog nasleđa s kojim je morao da se izbori. Ali
pokušaj da se to prenese na centralnu Evropu bio je osuđen da se vrati kao
bumerang.
Razlog je što su
centralno i istočnoevropske države deca doba nacionalizma koji je usledio posle
raspada evropskih imperija. Ali, za razliku od nemačkih nacionalista 1945,
centralnoevropski nacionalisti su 1989. osećali da su pobednici, a ne
gubitnici, poslednjeg rata – u ovom slučaju Hladnog rata. U tom smislu, “postati
Nemac” bilo je nemoguće: većina Poljaka osećala je da je apsurdno prestati
poštovati nacionalistički nastrojene vođe koji su rizikovali svoje živote da
brane Poljsku od Hitlera ili Staljina.
Danas vidimo rezultat. U
19. veku, i opet 1970-ih i 80-ih, liberali i nacionalisti mogli su da oblikuju
zajedničku platformu – koja je bila inkluzivna, ukorenjena u kulturi
individualnih prava i usredištena oko osećaja nacionalnog ponosa. Današnji
centralnoevropski nacionalizam je, međutim, sužen na etnicizam, potpaljivan
demografskim strahovima i nespokojem oko promenjene uloge Evrope u svetu.
Centralnoevropski narodi osećaju se ugroženi ne toliko migrantima (koji se
zapravo nerado naseljavaju u njihove zemlje) već prazninom nastalom u
zajednicama ekonomskom emigracijom toliko mnogo njihovih građana tokom poslednje
decenije, stvarajući osećaj kolektivnog gubitka onih koji su ostali.
POLJSKI POKRET SOLIDARNOST NIJE BIO
LIBERALAN,VEĆ MEŠOVITA – SOCIJALNA I NACIONALISTIČKA – KOALICIJA KOJA JE
PODRŽALA VREDNOSTI LIBERALNE DEMOKRATIJE
Liberali mogu sanjati o
porazu nacionalizma, baš kao što je nacionalizam sam pomogao porazu komunizma.
Ali se ta nada brzo preokreće u političku tragediju – jer, dok je komunizam bio
radikalan politički eksperiment zasnovan na ukidanju privatne svojine,
nacionalizam – u jednom ili drugom obliku – organski je deo svake demokratske
političke scene. Priznavanje da je to tako zasigurno mora biti deo rešavanja
njegovog rastućeg uticaja.
Objavljeno u Gardijanu
*Ivan Krastev,
predsednik Centra za liberalne strategije u Sofiji, stalni član Instituta za
humanističke nauke u Beču
Novi
magazin br. 378, 26. jul 2018.
DA BISTE PODRZALI OBJAVLJIVANJE OVIH SJAJNIH TEKSTOVA, MOLIMO VAS DA
KLIKNETE NA NEKU REKLAMU NA STRANI!
Comments
Post a Comment