Još nam samo Lale fale
Vojvođanski identitet, mit ili
stvarnost
Šta znači biti Vojvođanin ili “dobar Vojvođanin”? Koji je sadržaj tog identiteta? Biti
autonomaš? Koristiti germanizme? Slušati tamburaše, jesti rindflajš
Piše: Aleksej Kišjuhas
Šta je vojvođanski identitet?
Kao jedan kolektivni, regionalni, kulturni i društveni identitet stanovnika
Vojvodine? Postoji li taj identitet ili je u pitanju samo nostalgični ili
romantični mit? Postoji li identitet – vojvođanskog identiteta?
S tim u vezi, zamolio bih vas
da razmislite o svojim identitetima i o tome kako ovi identiteti čine da se
osećate. To jest, kakve emocije proizvode ti identiteti. Naime, zapitajmo se i
zašto identiteti generišu snažna osećanja, posebno kada se ovi identiteti
dovode u pitanje, npr. naš identitet kao muškaraca ili žena, kao stručnjaka u
nekoj oblasti (kao sociologa, fudbalera ili poštara), odnosno naši identiteti
kao Srba, Rusina, Amerikanaca, hrišćana, ateista itd., odnosno identiteti kao
Vojvođana. Uz to, koji je to izvor dobrih osećaja ili pozitivnih emocija kada
se naši identiteti potvrde u nekoj društvenoj situaciji?
KO SAM JA: Identitet uključuje eksplicitne ili implicitne odgovore na pitanje: “Ko
ste vi”? “Ko sam ja”? Na prvi pogled ovo pitanje deluje vrlo
jednostavno, ali sadrži u sebi brojne kompleksnosti. To je zato što identitet
može da se odnosi na individualne definicije samog sebe (“Ja sam otac dvoje
dece”), ali i na parove individua, male grupe i veće društvene kategorije (“Mi
smo roditelji”). Suština je u tome da se identitet ne sastoji samo od onoga što
mi mislimo da jesmo (individualno ili kolektivno) nego i od onoga kako se
ponašamo u ličnim i grupnim interakcijama, ali i od toga kako to percipiraju
drugi. Dakle, naše brojne karakteristike mogu da postanu deo identiteta samo
ukoliko se one interpretiraju u širem društvenom kontekstu i ukoliko su
ispunjene ličnim i društvenim značenjem za definisanje individua i grupa. Što
konkretno znači i to da vojvođanski identitet – moraju definisati i drugi. A
oni ga neretko definišu stereotipno i negativno.
Termin “identitet” bio je gotovo nepoznat pre 1940-ih godina, nakon
čega je ubrzo postao predmet izuzetne pažnje i interesovanja, kao i
mnogobrojnih teorija i istraživanja da bi (do) danas postao svojevrsna “ključna
reč” savremenog društva. A jedna od osnovnih karakteristika modernog društva
upravo je višestrukost identiteta pojedinaca. Ta višestrukost ili mnogostrukost
identiteta korespondira i sa vojvođanskim identitetom koji, kao takav, ne
isključuje druge (etničke, verske, lokalne, globalne itd.) identitete. Naime, u
ranijim istorijskim periodima, ili kada su društva bila stabilnijeg karaktera,
identitet je mahom bio jednostruk, statičan i pripisan (vi ste po rođenju
vlastelin-plemić ili kmet), te nije bio značajno društveno pitanje. Bili smo
relativno zarobljeni u porodičnim, srodničkim, klasnim, verskim, ali i
regionalnim identitetima, pošto je fizička i društvena pokretljivost bila
minimalna. Međutim, u modernom društvu postoji svojevrsna “eksplozija
identiteta”, gde postaje moguće da steknemo brojne nacionalne, verske,
profesionalne, regionalne, polne, rodne i druge identitete.
POSVEĆENOST I
ISTAKNUTOST: Prema teoriji kontrole identiteta možemo razlikovati
element (1) posvećenosti identitetu i (2) istaknutosti identiteta, što su
elementi koji proizvode određene emocije ili osećanja, a koja mogu biti
pozitivna ili negativna. Istaknutost identiteta znači koji je društveni
identitet najeminentniji, najprisutniji ili najvažniji za individuu. Da li je
to nacionalni, religijski, profesionalni ili pak regionalni ili lokalni
identitet. Kada upitamo osobu “Ko si ti?”, šta su prvi i drugi i treći odgovor
koji čujemo. Posvećenost identitetu označava koliki je značaj nekog identiteta
za nas lično, koliko smo posvećeni njegovoj odbrani (npr. identitetu desnoruke
osobe nismo naročito posvećeni). Ovi elementi su važni ukoliko želimo da
odgovorimo na pitanje zašto ljudi odabiraju neke društvene uloge umesto nekih
drugih, zašto toliko vremena i energije posvete jednoj oblasti svog života
(npr. porodici ili poslu). Može se reći da su posvećenost i istaknutost
identiteta ključne varijable ako želimo da objasnimo društveno ponašanje ljudi
zato što su emocije te koje deluju kao snažni motivatori na akciju. Zato,
ukoliko želimo izgradnju vojvođanskog identiteta, moramo obratiti pažnju na
element istaknutosti i element posvećenosti tom identitetu.
Dakle, šta možemo da zaključimo. Prvo, individue kreiraju određene
događaje kako bi potvrdili i potvrđivali osećanja koja imaju o sebi i svojim
identitetima, kao i o drugima i identitetima drugih. Drugo, ako ovi događaji ne
korespondiraju sa ovim osećanjima, oni će “reidentifikovati” sebe i druge. I,
treće, identiteti su skupovi značenja koji proizvode emocije. Istaknutiji
identiteti su oni koji proizvode više pozitivnih emocija. I to su zatim
identiteti prema kojima stvaramo najveću posvećenost, to su oni identiteti koji
su nam najvažniji (npr. identiteti očeva, braće, muževa – koji obično generišu
najpozitivnije emocije.
Na kraju, ovo rađa nekoliko važnih pitanja u vezi s vojvođanskim
identitetom. Koje je značenje vojvođanskog identiteta? Šta znači biti
Vojvođanin, ili “dobar Vojvođanin”? Koji
je sadržaj tog identiteta? Biti autonomaš? Koristiti germanizme? Slušati
tamburaše, jesti rindflajš? I da li su naši lični identiteti i ponašanja u
skladu s tim značenjima? Izvodimo li svoje akcije i igramo svoje društvene
uloge u skladu sa ovim identitetom? Slušamo li samo vojvođansku muziku, da li
preferiramo vojvođansku kuhinju? Koje su percepcije drugih o nama, da li smo “dobri
Vojvođani”?
Drugim rečima, kakva je istaknutost vojvođanskog identiteta i kolika je
naša posvećenost vojvođanskom identitetu? Ukoliko upravljamo svojim
identitetima, moramo se upitati koji su to standardi vojvođanskog identiteta i
kakve su tuđe percepcije ovog identiteta? S tim u vezi, navijačima FK Vojvodine se na
tribinama skandira da su “Mađari”, Vojvođani se percipiraju kao smotani, pitomi,
usporeni i nekako homoseksualni, a u vicevima o Lali Lala je obično dobroćudan,
ali i pomalo naivan i relaksiran, poput dobrog vojnika Švejka. Sa druge strane,
pozitivne stereotipije o Vojvođanima su one koje se tiču građanskog društva,
etničke i verske tolerancije, veće razvijenosti i vesternizacije, mahom zbog kulturne
bliskosti i istorijskog iskustva sa Austrougarskom.
Da zaključim, ukoliko želimo da promovišemo i osnažimo vojvođanski
identitet moramo razmisliti o standardima tog identiteta, proceniti značenje
tog identiteta i otkriti emocionalnu dinamiku koja je u središtu vojvođanskog
identiteta. Moramo biti sigurni da ne postoji diskrepanca između standarda
identiteta, percepcije tog identiteta kod drugih i njihovih značenja u
svakodnevnom životu. Drugim rečima, moramo učiniti da građani zaista osećaju svoj vojvođanski identitet kao
deo svog sopstva. Ukoliko to nije slučaj, vojvođanski identitet će ostati
sterilni kulturni artefakt bez emocionalnog sadržaja, kao desnorukost ili
plavookost, bez značaja za svakodnevni život.
SUBVERZIJA: Suština je u tome da za istinsku politiku identiteta geografske i
istorijske činjenice kada je reč o Vojvodini kao zasebnom kulturnom i
političkom prostoru nisu dovoljne. Za istaknutost i posvećenost identitetu
neophodna je izvesna socio-politička akcija. Prema mom mišljenju, vojvođanski
identitet je važan kao inkluzivni i pluralistički identitet, posebno u dobu
obnovljenih lokalizama i tribalizama, nasleđa jugoslovenskih ratova u regiji i
uspona ksenofobije u zapadnim društvima ili u globalu. Vojvođanski identitet
ima smisla jedino kao potencijal za integraciju i kooperaciju, a ne kao nova
granica prema Drugima i Drugom. Najzad, vojvođanski identitet ima smisla jedino
kao moderni identitet, a ne kao tradicionalni identitet, i nipošto ne
romantičarska retradicionalizacija – iako su mesta poput ovog, salaši, jedna
nesumnjivo fantastična stvar. Ali, ne smemo zaboraviti na to da je deo
vojvođanskog identiteta i činjenica da je Vojvodina u jednom trenutku bila
najindustrijalizovaniji deo Jugoslavije. Dakle, i fabrika, a ne samo salaš, deo
je vojvođanskog identiteta. Umesto tradicije i tradicionalizma, deo
vojvođanskog identiteta je i kulturna i umetnička avangarda u domenu
književnosti, slikarstva, pozorišta, ali i nauke. To su i Zvonko Bogdan, ali i
Slobodan Tišma, da se simbolički izrazim. Najzad, u kontekstu razmahanog
srpskog nacionalizma vojvođanski identitet je i politički subverzivan zato što
je antinacionalan i anacionalan, što se videlo u kontroverzi oko ideje o
izjašnjavanju kao “Vojvođanin” na popisu stanovništva.
S tim u vezi, kada je o vojvođanskom identitetu reč važno je jedno
inkluzivno, pluralističko kulturno nasleđe, zajedničko društveno iskustvo umesto
novih granica. Dakle, važna je identifikacija Vojvođana sa Budimpeštom, Bečom i
Beogradom, ali posebno sa Segedinom, Osijekom i Temišvarom. U tom smislu, kulturne,
tehnološke, ekonomske i naučne veze Vojvodine sa svojim okruženjem moraju se ojačati,
posebno jer one već postoje u kolektivnom pamćenju. Samo ovakav vojvođanski
identitet ima smisla. U modernom društvu ljudi imaju višestruke identitete.
Zato i građani Vojvodine imaju svoje mnoge površinske razlike, jezičke,
generacijske, polne, profesionalne, zavičajne, ne znam... seksualne. Ali u toj
pluralnosti je i sadržana suština modernog vojvođanskog identiteta. Dok, negde
duboko, građani Vojvodine imaju određeno kolektivno iskustvo i mnoge zajedničke
poglede na svet, uz naravno zajedničku arhitekturu, književnost, kuhinju.
Uostalom, u Vojvodini, kada se govori o “Srbiji”, najčešće se misli na užu
Srbiju. Ljudi u Vojvodini se razumeju na jednom antropološkom
i emocionalnom nivou, delom i zato što su granice našeg sveta mnogo šire od
granica našeg izmišljenog plemena. Zajednička osećanja i kulturno nasleđe već su
tu, a kada to shvatimo i prihvatimo, vojvođanski identitet će postati istinska
društvena stvarnost.
IZAZOV 2017.
Na salašu Dušana
Mijića kod Sombora prošlog vikenda je drugi put zaredom održan naučni skup pod
generalnim nazivom “Izazov”, čija je tema ove godine bila Vojvodina. Na skupu
je učestvovalo dvadesetak naučnih i javnih radnika, među kojima i Slobodan
Beljanski, Marijana Pajvančić, Stanko Pihler, Dimitrije Boarov, Duško
Radosavljević, Milivoj Bešlin, Latinka Perović, Jovan Komšić, Aleksej Kišjuhas,
Momir Samardžić, Julijan Tamaš, Boris Varga, Dinko Gruhonjić, Miroslav Keveždi
i drugi. Ovom prilikom, u nešto skraćenom obliku, donosimo izlaganje Alekseja
Kišjuhasa posvećeno vojvođanskom identitetu.
Novi magazin br. 320, 15 jun 2017.
Comments
Post a Comment