Vreme za promenu Ustava
Piše: Dimitrije
Boarov
Vidim da se uzrok uličnih postizbornih
protesta u Srbiji pod parolom “Protiv diktature” veoma različito tumači. Meni
se čini da ima istine u tezi da je jedan od relevantnih uzroka tih nezanemarljivih
gradskih gibanja (koja mogu sutra i eskalirati) to što je tokom izborne
kampanje suspendovan rad Narodne skupštine Srbije, a paralelno tome raširen i
utisak da ni Vlada Srbije sa svim svojim ministarstvima i organima već nekoliko
meseci ne učestvuje u političkom životu – kako bi sva pažnja javnosti bila
fokusirana na premijera Aleksandra Vučića dok se borio za pobedu na
predsedničkim izborima.
Ispostavilo se, međutim, da se Vučiću
tako može osigurati (i inače očekivana) izborna pobeda, ali da model vlasti, prema
kojem između njega kao predsednika države i naroda nema aktivnih posrednika
niti institucionalnih ograničenja njegovih ovlašćenja, nema dobru prođu ni u
današnjoj Srbiji. Zbog toga se postavlja pitanje nije li bolje Vučićevu
trenutnu realnu političku moć, koja nema veze sa uskim predsedničkim
ovlašćenjima po važećem Ustavu Srbije, na nov način institucionalno definisati
i tako faktički ograničiti nekom vrstom ustavne reforme političkog sistema u
Srbiji. Jer, evropska iskustva govore da je strah od “jakog čoveka” na čelu
državne vlasti daleko manji kad su njegova ovlašćenja strogo institucionalno
definisana nego kada on može da vlada i kao “predsednik šahovskog kluba”,
zahvaljujući neformalnim kanalima partijskog uticaja, sve pod izgovorom da je “neposredno
izabran od većine naroda”.
Praktično gledajući, ovaj pravac
reformi išao bi ka nekom obliku predsedničkog ili kancelarskog sistema, koji se
u Srbiji ne može uvesti bez ustavnih promena. Taj put, istina, nosi mnogo
rizika jer bi se odmah mogle javiti zebnje da Srbija skreće ka Erdoganovom, u
stvari “azijskom” sistemu legalizovanog despotskog vođstva, a ne, na primer, ka
nemačkom kancelarskom ili američkom i francuskom predsedničkom modelu
upravljanja demokratski ustrojenom državom.
Naravno, stvar je u obimu ovlašćenja
koje bi takav predsednik ili kancelar dobio posle ustavne reforme. Pri tome
valja odmah zapaziti da su (osim u Francuskoj) predsednik koji pored
predstavljanja države u načelu rukovodi i izvršnom vlašću, kao u SAD, ili kao
kancelar(ka) upravlja saveznom izvršnom vlašću i državnom politikom, kao u SR
Nemačkoj – vodeći državni funkcioneri u ovim zemljama na čelu veoma
decentralizovanih država u kojima, pored horizontalne podele vlasti, postoje i
vrlo jasne vertikalne zapreke njihovoj vlasti. Dok se u Srbiji bilo kakva
decentralizacija kvalifikuje kao udar na nacionalno jedinstvo.
Problem je, takođe, što pobednik
proteklih predsedničkih izbora, pa ni oni njegovi takmaci koji su posle njega dobili
najviše glasova, nijednom rečju nisu spomenuli ustavne promene, kao da je u
Srbiji sve u redu sa političkim sistemom i Ustavom – samo što se regule koje ih
definišu ne sprovode ili zloupotrebljavaju, ili se ta pravna rešenja nedovoljno
efikasno, nedovoljno pošteno i nedovoljno mudro uvode u život. Tako su pre pola
veka mislili i komunisti kada nisu kritikovali svoj sistem vlasti zbog duboke
krize nego su pisali “kritiku funkcionisanja sistema”. A, u stvari, sistem koji
ne funkcioniše ili ga je moguće zloupotrebljavati – jednostavno nije dobar
sistem i mora se temeljno menjati.
Ako se meseci pred nama pogledaju u
perspektivi bez neke nove velike političke inicijative – šta možemo zamisliti?
Možemo raspredati o tome koga će novi, ovoga puta moćni predsednik Srbije,
postaviti za “premijersku marionetu” Vlade koja do sada gotovo da nije “iznedrila”
nijednu ličnost sa autonomnim autoritetom (oni koji su bar stručni, vrlo
pažljivo izbegavaju preveliko eksponiranje). Ili će se Vučić odlučiti za neku “ekspertsku
rekonstrukciju” Vlade – sa gomilom “političkih potpredsednika”, to jest šefova devet
ili 10 stranaka koje su ga kao koalicija podržavale tokom predsedničkih izbora.
Sve to ne bi moglo da maskira činjenicu da je vlast u jednim rukama (što se
više ne sviđa čak ni Šešelju, mada bi on da nas integriše u državu u kojoj je
vlast realno u jednim rukama). Ako je pak plan da se formira samo “prelazna
vlada” do beogradskih ili novih prevremenih parlamentarnih izbora, to jest ako
se Srbiji nudi model “permanentnih političkih izbora”, onda se može reći da su
ulični marševi protiv pobednika predsedničkih izbora već početak nove
predizborne kampanje – a to bi bilo zapravo ono što je vlast za sebe samu obezbedila
u protekle četiri godine.
Novi magazin br. 311, 13. april 2017.
Comments
Post a Comment