Trka gotova i pre zvižduka za kraj?
Temu
uradila: Jelka Jovanović
Srbija
će 2. aprila na redovnim izborima odlučiti ko će od 11 kandidata dobiti najveću
podršku, a moguće i odneti pobedu u prvom krugu. Izbori su ipak 13. po redu
predsednički iako je višestranačje starije tek nešto od četvrt veka, a mandat
dug pet godina.
Najkraća
predsednička kampanja obeležena je svakovrsnom nadmoći favorita, premijera
Srbije Aleksandra Vučića. Obeležena je i intenzivnom funkcionerskom kampanjom i
dosada nezabeleženim medijskim favorizovanjem premijera, koji je istovremeno i
u predsedničkoj trci. Takođe, društvene mreže su postale važan i faktor i adut
u kampanji, ali koliko uticajan znaće se uveče 2. aprila.
Za
razliku od ranijih izbora, sem Vučića koji je i predsednik Vlade i predsednik
najmoćnije stranke SNS, lideri ostalih partija vladajuće koalicije i opozicije
nisu ni ušli u izbornu utakmicu, sa izuzetkom trojice koji nastupaju sa
poslaničkih pozicija i četvrtog koga sa iste pozicije kandiduje grupa građana.
Još
jedno obeležje ove kampanje jeste značajno odstupanje kandidata od ustavne
priče, odnosno onoga što zaista mogu uraditi sa pozicije predsednika, ako se
drže svojih ustavnih i zakonskih ovlašćenja. Takođe, veoma malo se govori o
promeni vrhovnog pravnog akta iako je to posao koji bi trebalo završiti do
kraja godine.
Napokon,
u kratku, ali intenzivnu kampanju uključeno je i mnoštvo javnih ličnosti, tako
što je trka započela Apelom 100 (za Sašu Jankovića), a okončava se Proglasom
650 (za Aleksandra Vučića). Iako ima
sporenja ko je sve posebno potpisao Proglas, time je zaokružen ovaj izborni
krug
Na
narednim stranama Novi magazin predstavlja kandidate, neke veoma dobro poznate
biračima, neke gotovo nepoznate. Programske osnove su izvlačene iz njihovih
javnih nastupa, pošto većina i nema predsednički program. Svakako,
najzadovoljniji može biti fiktivni lik Ljubiša Preletačević Beli, odnosno
najmlađi kandidat Luka Maksimović, koji je u skladu sa prezimenom izvukao
maksimum iz kampanje. Za buduće delovanje. Buduće političko delovanje, međutim,
nije važno samo za njega jer se, sem oznake, “referendumska (za i protiv
Vučića), ova kampanja doživljava i kao novo oblikovanje političke scene na obe
strane, ali pre svega opozicionoj, koja bi mogla da izrodi nove lidere.
Više o temi pročitajte u novom broju Novog magazina.
Novi magazin br. 309, 30. mart 2017.
Comments
Post a Comment