Trka gotova i pre zvižduka za kraj?


Temu uradila: Jelka Jovanović

Srbija će 2. aprila na redovnim izborima odlučiti ko će od 11 kandidata dobiti najveću podršku, a moguće i odneti pobedu u prvom krugu. Izbori su ipak 13. po redu predsednički iako je višestranačje starije tek nešto od četvrt veka, a mandat dug pet godina.

Najkraća predsednička kampanja obeležena je svakovrsnom nadmoći favorita, premijera Srbije Aleksandra Vučića. Obeležena je i intenzivnom funkcionerskom kampanjom i dosada nezabeleženim medijskim favorizovanjem premijera, koji je istovremeno i u predsedničkoj trci. Takođe, društvene mreže su postale važan i faktor i adut u kampanji, ali koliko uticajan znaće se uveče 2. aprila.

Za razliku od ranijih izbora, sem Vučića koji je i predsednik Vlade i predsednik najmoćnije stranke SNS, lideri ostalih partija vladajuće koalicije i opozicije nisu ni ušli u izbornu utakmicu, sa izuzetkom trojice koji nastupaju sa poslaničkih pozicija i četvrtog koga sa iste pozicije kandiduje grupa građana.

Još jedno obeležje ove kampanje jeste značajno odstupanje kandidata od ustavne priče, odnosno onoga što zaista mogu uraditi sa pozicije predsednika, ako se drže svojih ustavnih i zakonskih ovlašćenja. Takođe, veoma malo se govori o promeni vrhovnog pravnog akta iako je to posao koji bi trebalo završiti do kraja godine.
Napokon, u kratku, ali intenzivnu kampanju uključeno je i mnoštvo javnih ličnosti, tako što je trka započela Apelom 100 (za Sašu Jankovića), a okončava se Proglasom 650 (za Aleksandra Vučića).  Iako ima sporenja ko je sve posebno potpisao Proglas, time je zaokružen ovaj izborni krug   

Na narednim stranama Novi magazin predstavlja kandidate, neke veoma dobro poznate biračima, neke gotovo nepoznate. Programske osnove su izvlačene iz njihovih javnih nastupa, pošto većina i nema predsednički program. Svakako, najzadovoljniji može biti fiktivni lik Ljubiša Preletačević Beli, odnosno najmlađi kandidat Luka Maksimović, koji je u skladu sa prezimenom izvukao maksimum iz kampanje. Za buduće delovanje. Buduće političko delovanje, međutim, nije važno samo za njega jer se, sem oznake, “referendumska (za i protiv Vučića), ova kampanja doživljava i kao novo oblikovanje političke scene na obe strane, ali pre svega opozicionoj, koja bi mogla da izrodi nove lidere.   

Više o temi pročitajte u novom broju Novog magazina.

Novi magazin br. 309, 30. mart 2017.

Comments

Popular posts from this blog

Uzimanje mere

Otkucavaju tajmeri na ekološkim bombama

Svi predsednici Srbije