Ugrožena sloboda
Slučaj požeške opštinske vlasti i njenog
sukoba sa građanima samo je jedan od primera u kojima se pozicije političke
moći koriste za suzbijanje drugačijeg mišljenja
Piše: Aleksandar Divović
Naslov
zbirke eseja Arnolda Tojnbija “Civilizacija na sudu”, koju je čuveni britanski
istoričar objavio još 1945. godine, mada primeren drugačijem tematskom
kontekstu, prilično dobro opisuje jedan od vidova političkog razračunavanja
lokalnih vlasti sa sugrađanima u gradu u kojem živim. Naime, najviši
predstavnici opštinskog rukovodstva u Požegi od početka godine podneli su više
krivičnih tužbi protiv politički neistomislećih sugrađana, i to najčešće za
krivično delo uvrede, smatrajući da su njihovi čast i ugled bitno narušeni zbog
javne kritike njihovih političkih poteza i odluka.
Tako su u
petak 22. juna 2018. u Osnovnom sudu u Požegi civilizacijski standard i
univerzalno ljudsko pravo na slobodu mišljenja i izražavanja po ko zna koji put
u istoriji bili na iskušenju. Pravo na kojem su sazdani osnovni principi
pluralizma i demokratske kulture uvek iznova mora da se dokazuje i brani pred
oskudnim duhovima zaodenutim u mantiju Velikog Inkvizitora. Na glavnom pretresu
po tužbi za uvredu predsednice SO Požega Zorice Mitrović protiv potpisnika ovih
redova, ustavna načela Republike Srbije, izvedena iz fundamentalnih
međunarodnih povelja i konvencija o ljudskim pravima, dobila su bitku sa
samovoljom malograđanskog ‘noblesa’ iz najboljih nušićevskih tradicija,
otelotvorenog u figuri predsednice SO Požega.
Kao što su
gospođi Živki ministarki morali da objašnjavaju da ne može da zabrani
nepoželjne novine zbog zakona o štampi, tako je i gospođi Mitrović, kao
predsednici SO Požega, trebalo pokazati da je, zbog međunarodnog i ustavnog
načela slobode mišljenja i izražavanja, njena misija tužilje, po tužbi za
uvredu časti i ugleda zbog javno izgovorene reči, potpuno promašena u 21. veku.
Sud je ispravno zaključio, u skladu sa pravnim shvatanjem Krivičnog odeljenja
Vrhovnog suda Srbije od 25. novembra 2008. godine, na koje se odbrana pozvala,
da vrednosni sudovi o javnim ličnostima u pravilu ne bi trebalo da potpadaju
pod odredbe krivičnog zakonodavstva jer intervencija u takvim slučajevima nije
neophodna u demokratskom društvu.
Za razliku
od običnih građana, koji to svojstvo nemaju, javni funkcioneri su neizbežno i
svesno izloženi pomnom ispitivanju svake svoje reči i dela, kako od novinara
tako i od javnosti uopšte, te stoga moraju ispoljiti veći stepen tolerancije. Sloboda
izražavanja predviđena članom 10. Evropske konvencije o ljudskim pravima
predstavlja jedan od suštinskih temelja svakog demokratskog društva. Ona ne
važi samo za informacije ili ideje koje se smatraju neuvredljivim i nebitnim
već i za ono što vređa, šokira ili uznemirava.
Pravo da se
u dobroj nameri saopštavaju informacije o pitanjima od javnog interesa, čak i
kada to podrazumeva štetne izjave pojedinaca, zagarantovano je i međunarodnim i
unutrašnjim pravnim shvatanjima i propisima, a granice prihvatljive kritike još
su šire kada su njena meta javni funkcioneri. Takva kritika je usredsređena na
teme od javnog značaja, a ne na privatni život javnih ličnosti, i kao takva
zaštićena je civilizacijskim institutom slobode mišljenja i izražavanja.
U skladu s
tim, tužbeni zahtev gospođe Mitrović prvostepeno je odbačen u celosti, a ja sam
kao optuženi oslobođen svake odgovornosti. Bio je to veliki dan i za Požegu i
za pravosuđe Republike Srbije, i odlična uvertira za tužbe za uvredu
nelegitimnog predsednika opštine Požega Milana Božića, po kojima glavni pretres
tek predstoji. Englezi bi rekli one down,
one to go.
Slučaj
požeške opštinske vlasti i njenog sukoba sa građanima samo je jedan od primera
u kojima se pozicije političke moći i pripadnost dominantnoj partijskoj
nomenklaturi koriste za suzbijanje drugačijeg mišljenja. “Kad bi svi ljudi bili
jednog mnjenja”, pisao je Džon Stjuart Mil u svom epohalnom eseju “O slobodi”, “a
samo jedan čovek protivnog mnjenja, to celo čovečanstvo ne bi imalo više pravo
da tom jednom čoveku usta zapuši nego što bi taj jedan imao prava, samo kad bi
mogao, da zapovedi celom čovečanstvu da ćuti”. Važna lekcija koju mnogi u
Srbiji još nisu savladali, pa ni visoki funkcioneri lokalne vlasti u Požegi.
Mil je svoje
po obimu neveliko, ali po samom predmetu koji obrađuje vrlo značajno delo
napisao davne 1859. godine, a svega desetak godina kasnije Milov spis objavljen
je u Beču na srpskom jeziku u prevodu budućeg kralja Petra Prvog Karađorđevića.
Uprkos tome, Milove rasprave o slobodi mišljenja i govora, o ličnosti kao
osnovi ljudskog blagostanja, o granicama vlasti društva nad pojedincem, za
dobar deo srpskog društva i danas su ostale samo mrtvo slovo na papiru. Patrijarhalno
nasleđe i kruti tradicionalizam, kao sociološke i psihološke pretpostavke
pojavnih oblika autoritarnosti, i dalje su snažan činilac u razvoju
antidemokratskih osećanja na nivou ličnosti. U sredinama s jakim patrijarhalnim
impulsom pojedinac je vezan utvrđenim društvenim sistemom zasnovanim na
tradiciji, koji ostavlja relativno malo mesta za lično napredovanje izvan
tradicionalnih granica.
Zato je Mil,
kao jedan od osnivača-utemeljivača političkog liberalizma, s pravom tvrdio da “gde
su, ne lični karakter osobe, nego tradicija i običaji drugih ljudi pravilo
ponašanja, tu nedostaje jedan od glavnih principa ljudske sreće i glavni
sastojak individualnog i društvenog progresa”. Ove mudro upotrebljene reči uvek
treba da imamo na umu kada po inerciji pomislimo da neka izjava, postupak ili
društvena pojava nisu u skladu sa određenim običajem, tradicijom, usko
shvaćenim pojmom morala, tuđeg ugleda, časti, i slično.
Biografija
Autor je pravnik
i publicista iz Požege. Pre nego što je postao neprijatelj br. 1 aktuelnog
opštinskog rukovodstva u Požegi, najpoznatiji je bio kao uspešan učesnik i saradnik
na realizaciji više različitih TV kvizova, pobednik 62. ciklusa kviza TV
Slagalica i nezvanični dvostruki državni vicešampion u kvizingu. Oženjen je Marijom i ima sina Vuka.
Novi magazin br. 375, 5. jul 2018.
Comments
Post a Comment