Montažno – demontažna Vlada
Piše: Nadežda Gaće, glavna
urednica
Praktično cele ove godine, a posebno nakon pobede Vučića na
predsedničkim izborima, spekuliše se ko bi mogao biti novi premijer i pri tome,
skoro bez izuzetka, čak i najdobronamerniji razmišljaju kako će, ko god da bude
izabran, biti u velikoj senci novoizabranog predsednika. Čak se i rodio
pežorativni termin o mirkocvetkovićizaciji Vlade Srbije iako bi se za vladu Mirka
Cvetkovića moglo naći i mnogo dobrih poteza – svakako više nego u nekoliko
prethodnih. Bar u ekonomskoj sferi.
Ustav daje mnogo veće nadležnosti predsedniku Vlade nego predsedniku
države, pri čemu i ovaj drugi ima ozbiljnija ovlašćenja nego što smo to bili
skloni da tumačimo u poslednje vreme. Sa druge strane, i empirijski, a i
teorijski, prava vlast nije a prori ni u rukama premijera ni u rukama
predsednika. Milošević je bio predsednik koji je imao premijere, ali s mukom se
sada ljudi sećaju koga sve, Đinđić je bio premijer, kao i Koštunica, a opet
nije lako setiti se da li je bilo predsednika uopšte, a kada je postojao – ko
je to bio.
U uslovima neizgrađenih i nedovršenih institucija vlast postoji onaj
ko ima ili kontroliše većinu u parlamentu, a to je po pravilu predsednik najjače
stranke. Kada su koalicije na vlasti, a kod nas su mahom bile velike koalicije
sa 14, 18, pa čak i 26 stranaka u Vladi, onda su broj glasova u parlamentu i
podrška važnih struktura, kao što su razne Službe i međunarodni faktor, polugu
te vlasti činili moćnijom. DS sa Borisom Tadićem je, kao jedinstvena stranka,
prvi put nakon Miloševićevog vremena imao značajnu prednost u parlamentu, a SNS
sa Vučićem ima i nakon devedesetih i apsolutnu većinu. Tako je raspoređena i
moć; nakon značajne Tadićeve moći i igranja sa imenom premijera, pojavila se
još veća moć Vučića. On sada može da postavi koga hoće, mogao bi čak i Mirka
Cvetkovića – bar da se olakša poređenje s tim vremenom.
Odugovlačenjem da kaže ime premijera on pojačava spekulacije da će
premijer biti samo figura koja će igrati po diktatu SNS, odnosno njenog
predsednika, a mi ćemo govoriti da se igra po diktatu predsednika Srbije. To je,
naravno, tačno, ali je bitnije ko upravlja parlamentarnom većinom. Vučić, koji
ima nesumnjivo ogromnu popularnost, niz dobrih rezultata u spoljnoj politici i
ekonomiji, ali i niz loših rezultata u pogledu vladavine prava,
transparentnosti vlasti, kulturne politike i medija, na primer, upravo zbog te
neverovatne popularnosti i moći koju ima odgovaran je i za ono za šta nije
formalno nadležan, pa i za izgradnju i zaštitu institucija.
Propustio je niz šansi da i to popravi, a stiče se utisak da propušta
i ovu – odugovlačenjem da se izjasni i pretvaranjem izbora premijera u lični
mali čin, on ne dozvoljava da se institucija Vlade i njenog predsednika
pozicionira kako dolikuje i kako odgovara duhu našeg Ustava. Možda njemu i nije
bitno ko će biti premijer. Ili mu je možda bitno, ali ovim ponašanjem to ne
pokazuje. Meni, da ne generalizujem dalje, nama, to funkcionisanje i ugled
institucija veoma je bitno.
Novi magazin br. 316, 18. maj 2017.
Comments
Post a Comment